Door: Linda Woudstra

Voorlezen met je kind, daar leer je samen van!

Nieuws / 27 april 2008 / Linda Woudstra

Het is bekend: Samen lezen is leuk en leerzaam, voor beide partijen. Als je kleine kinderen de ruimte geeft als je voorleest dan kun je veel van hen leren en zij van jou. Ze kijken op een rustige en onbevooroordeelde manier en denken in verrassende associaties. Hun werkelijkheid en fantasie lopen nog in elkaar over en op die manier kun je zelfs filosofische gesprekken met je kinderen krijgen. Daarnaast sterkt lezen en het praten over verhalen kinderen in hun geletterdheid en woordenschat.

Hieronder volgen een paar tips uit “ Taallijn VVE: Peuters interactief met taal” geschreven door Judith Stoep en Willy Elsäcker. De tips zijn bedoeld voor leerkrachten maar ook ouders kunnen er hun voordeel mee doen. Als je voorleest:


• Laat het omslag zien, wijs de letters van de titel aan. Laat de achterkant zien. Stel vragen over de tekening


• Stel vragen als: waar zou het boek over gaan? En tijdens het voorlezen, hoe zou dat aflopen?


• Vraag aan het kind: heb jij ook wel eens zoiets meegemaakt? Gezien? Gehoord?


• Stel luistervragen, “ wat denk je, wat zou de rups worden?’ En aan het eind van het verhaal. “ wat is de rups nu geworden?”


• Kinderen hebben de neiging om er ook van alles uit zichzelf over te zeggen: reageer daar altijd op


• Haal kernwoorden uit de tekst en ga na of het kind het snapt


• Vat het verhaal kort samen


• Stel open vragen, laat het kind vertellen


• En leg een relatie met de werkelijkheid: heb jij wel eens een rups in de tuin gezien?


• Bespreek de oplossing die in het boek is aangedragen


En een tip van Regeltante, laat het kind een tekening over het verhaal maken en laat vertellen wat er gebeurt en schrijf dat er bij. Heeft u ook leuke ideeën over voorlezen? E-mail ons deze!


Bron: De tips uit ‘Taallijn VVE” , NRC 15 maart 2008, W&O







xxxxxxx

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *