Door: Linda Woudstra

Kortere lijnen en kinderen beter in beeld

Nieuws / 12 maart 2009 / Linda Woudstra

Kortere lijnen, elkaar aanvullen en inseinen, kinderen in beeld houden: maatschappelijk werk en jeugdzorg werken steeds beter samen en sluiten beter op elkaar aan. Dat is de conclusie van het onderzoek dat het Nederlands Jeugdinstituut deed in opdracht van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening en MOgroep Jeugdzorg.






Die actuele stand van zaken en twaalf goede voorbeelden van de aansluiting maatschappelijk werk en jeugdzorg zijn bijeengebracht in de brochure ‘Naadloos Aangesloten’.

 

Samen beter en sneller

Samenwerking tussen maatschappelijk werk en jeugdzorg gebeurt op verschillende momenten en manieren. Soms is de gezins- en opvoedproblematiek te zwaar voor het maatschappelijk werk en is snelle doorverwijzing naar de jeugdzorg nodig. Bij multiproblemgezinnen doet het maatschappelijk werk de begeleiding van het gezin, jeugdzorg die van het kind. Soms lukt een verwijzing niet of niet goed genoeg, bijvoorbeeld als wachtlijsten een barrière opwerpen, en is het wenselijk de wachttijd te overbruggen. Cliënten die uitbehandeld zijn in de jeugdzorg keren terug in hun dagelijkse leefsituatie. Aansluiting met lokale voorzieningen zoals het maatschappelijk werk voor het bieden van nazorg, is dan nodig.

 

Goed voorbeeld

Een moeder emigreert met haar nieuwe partner naar het buitenland. Ze laat één van de bij haar wonende kinderen achter bij de ex-partner in een andere woonplaats. De maatschappelijk werker maakt zich zorgen om dat kind en de gezagspositie ouders. Ze schakelt Bureau Jeugdzorg in. Vóór de samenwerking tussen jeugdzorg en maatschappelijk werk duurde het aanmelden, invullen van formulieren en traject tot echte actie, langer. Nu belt de maatschappelijk werker naar de contactpersoon van Bureau Jeugdzorg. Deze zorgt dat de zaak zo snel mogelijk opgepakt wordt, zodat het kind niet uit beeld verdwijnt.

 

Samengevat:

● korte lijnen tussen maatschappelijk werk en contactpersoon jeugdzorg;

● geen dubbele intake

● minder formulieren

● ‘warme’ overdracht (mondeling)

● minder wachttijd

● kind sneller geholpen

● kind verdwijnt niet uit beeld.

 

Naadloos Aangesloten

Goede samenwerking en afstemming is een actuele noodzaak. Het Centrum voor Jeugd en Gezin vereist onderlinge afstemming en samenwerking, en ook op andere terreinen vindt steeds meer ketenaanpak en samenwerking plaats. De brochure ‘Naadloos Aangesloten’ is bedoeld om organisaties te inspireren en verdere lokale samenwerking tussen maatschappelijk werk en jeugdzorg te stimuleren.

 

Brochure en cd-rom

Bij de brochure hoort een cd-rom met documentatie over de twaalf voorbeelden. In de conclusie wordt beschreven wat de werkzame principes zijn voor een naadloze, vloeiende aansluiting.

 

Bestellen: zie publicaties op de MOgroep site.

 

Bron: MOgroep

 


 

De MOgroep behartigt de belangen van de branches door lobby en profilering; voert cao-onderhandelingen voor de branches Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening, Jeugdzorg en Kinderopvang; stimuleert en ondersteunt het ondernemerschap in de branches; ondersteunt de werkgeversfunctie van de leden; informeert, signaleert tendensen en volgt het nieuws op de voet; initieert projecten en onderzoeken.

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *