Door: Linda Woudstra

Weer snijden in de kinderopvang?

Nieuws / 22 september 2010 / Linda Woudstra

Weer een zwarte dag in de kinderopvang. Radar bracht 20 september jl. het nieuws dat ouders de kinderopvang toeslag moeten terug betalen. Fraude, opleidingseisen die steeds weer veranderen, subsidies die worden verruimd en weer worden beperkt. Waar ben je aan toe als je je kinderen aan de zorg van een oppas,gastouder of kinderopvang wil toevertrouwen? Durf je het als ouders nog wel aan om beiden te gaan werken?

Het is typisch voor Nederland, gebeurt er iets goeds, ben je blij… wordt je goede humeur direct weer verpest door een volgende maatregel. Er moet meer dan 300 miljoen nog dit jaar worden bezuinigd op de kinderopvang en volgend jaar nog eens 400 miljoen! Ik kleur daarom deze column met zwart!

 

Het kindgebonden budget weet Rouvoet omhoog te krijgen en ook mogen gastouders weer op meerdere locaties opvang verlenen, maar tegelijkertijd worden ouders gedwongen hun toeslag aan de belastingdienst terug te betalen omdat hun gastouderbureau zou hebben gefraudeerd. Bekijk de uitzending van Radar van 20 september over vermeende fraude bij gastouderbureau de Appelbloesem.

 

En weer zijn de gastouderbureaus de boosdoeners! Maar zijn zij verantwoordelijk voor de chaos die nu is ontstaan? De kinderopvangtoeslag is een regeling die vanaf 2005 voor veel onrust heeft gezorgd. Eerst werkte de subsidie niet omdat alleen de laagste inkomens er gebruik van konden maken en daar het beoogde inkomstenbelasting effect te verwaarlozen was. De regeling bracht voor de staat geen belastingvoordeel omdat hoger opgeleide vrouwen juist niet werden gestimuleerd om weer of meer te gaan werken.

 

In 2008 is de regeling aangepast en werd er voor bedrijven een hefing ingesteld en de betaling door de belastingdienst uitgevoerd, zodat de ouders niet meer bij beiden werkgevers hoefden te leuren om geld. Ook werd alleen het laagste inkomem geteld voor de aanvraag van de toeslag. Vanaf dat moment kwamen ineens veel meer mensen in aanmerking voor de kindertoeslag.

 

De regeling beoogde om meer hoogopgeleiden aan het werk te krijgen en is in de jaren na 2008 steeds vaker misbruikt om gratis opvang van opa's en oma's via bemiddelingsbureaus om te zetten naar betaalde gesubsidieerde opvang. Omdat er zo weinig toezicht bestond op de uitvoering van de regeling was het bovendien mogelijk om meer uren op te voeren dan er werden gewerkt of soms werd er helemaal niet gewerkt! Ouders die dachten dat dit de bedoeling was van de regeling en er zelf recht op meenden te hebben, hebben het geld dan ook zonder blikken of blozen geincasseerd.

 

De belastingdienst probeert nu via de inkomsten belasting van de opa's  en oma's nog geld terug te vangen en de fiod onderzoekt de werkwijze van gastouderbureau's, zoals de Appelbloesem.

 

Aangesloten ouders zouden geen eigen bijdrage hebben betaald en de hele financiele afwikkeling in handen hebben gelegd van het gastouderbureau. Waarom de Appelbloesem verzuimt heeft de ouders een eigen bijdragen in rekening te brengen is mij nog een raadsel. Maar de ouders wordt nu naiviteit verweten?

 

De overheid heeft inmiddels in 2009 weer een aanpassing in de regelgeving doorgevoerd en dat is dat alle geldstromen via het gastouderbureau moeten lopen?  Deze is nu naast alle huisbezoeken en dossier controles, voorlichting, opleidingsbegeleiding ook belast met de kassiesrfunctie. Deze int de toeslag, betaalt de gastouders uit en factureert de ouders nog de extra bemiddelingskosten en eigen bijdrage. Al dat geld waar in het verleden al zoveel mee is misgegaan moet nu wettelijk via het gastouderbureau lopen? Alweer wordt de kat op het spek gebonden…

 

Tot december 2009 had Regeltante ook een gastouderbureau. Met veel inzet hebben wij getracht een geoliede administratie te maken die te allen tijde klanten het inzicht gaf wat er betaald moest worden. Verandering op verandering zorgde ervoor dat onze administratie die wij volledig hadden geautomatiseerd en online toegankelijk hadden gemaakt, steeds weer moest veranderen, wat tot zeer hoge IT kosten leidde. Bovendien moesten er steeds vaker huisbezoeken worden afgelegd waarvan zeer uitgebreide rapportages aanwezig moesten zijn in een klanten dossier. Al snel oversteeg het aantal dossierkasten het aantal PC's in ons kantoor.

 

Particuliere oppas een goed alternatief

Hoe zeer wij ook ons best deden zaken spik en span op orde te hebben, het lukte nooit de processen zo in te richen dat alles klopte. Steeds vaker werden wij geconfronteerd met scheldende klanten, die de 100 euro bemiddelingskosten (gezin 2 kinderen) die wij voor onze diensten vroegen te veel vonden en ons geldwolven noemden. Niemand vond onze diensten nodig! En steeds vaker was ik het met de klant eens. Je kunt immers ook direct zaken doen met een leuke oppas en deze particulier betalen, zonder alle rompslomp die de kinderopvangtoeslag met zich meebrengt. Eind 2009 vonden wij een koper voor onze gastouderactiviteiten en hebben wij de uitvoering voor de toeslag ondergebracht bij gastouderbureau Hop Marjanneke.

 

100-150 euro per maand per gezin

In de meeste gastouderbureau's wordt met man en macht gewerkt om de ingewikkelde regelingen en de wispelturige politiek begrijpelijk te maken voor ouders.  Er wordt toezicht gehouden op de geldstromen zodat er geen misstanden ontstaan en iedereen zijn deel krijgt. 100 tot 150 euro per maand per gezin is in die ingewikkelde rol allezins een redelijke vergoeding. Voor dat geld wordt er in de branche hard gewerkt om het opleidingsniveau van de gastouders omhoog te krijgen. Dit is altijd een goed investering! Zonder de schakel van het gastouderbureau zou deze kwaliteitslag niet gemaakt kunnen worden.

 

Laten we hopen dat er rust komt in de gastouderopvang zodat de bureau's die nu nog actief zijn en nog gemotiveerd zijn de gelegenheid krijgen om hun zaakjes op orde te krijgen!  Dat alles in het belang van de ouders en gastouders.

 

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *