Door: Linda Woudstra

Weer naar school, houd het rustig!

Nieuws / 23 augustus 2008 / Linda Woudstra

Als straks ook Midden-Nederland weer terugschuift in de schoolbanken is Noord-Nederland inmiddels al weer drie weken aan het ‘ik, maan, roos’ lezen, vermenigvuldigen en optellen. Drie weken is vaak ook zo’n periode dat kinderen, vooral kleuters een kleine terugval krijgen in moeheid en humeur.






Zijn de eerste weken nog vrolijk en staan ze al geknipt en geschoren bij de deur te roepen wanneer jij nu eens komt, dan ineens wordt er meer getreuzeld en gehuild bij het afscheid nemen. Ik krijg de laatste tijd vaak de vraag hoe je nu je kind kunt begeleiden die voor het eerst of weer naar school gaat. Uiteraard geldt, ieder kind en gezin is anders, hier zijn een aantal verzamelde adviezen:


Concreet: Vertel wat je weet: de juf heet…, dit is je klas, dit is je stoel en die staat in een kring. Hier hangen we je jas op, en kijk hier is de wc. Als de klok zus en zo staat, haal ik (de bso, oppas) je op en ik sta dan bij deze boom. Vermijd groots en meeslepende verhalen wat ze allemaal gaan doen en leren. Dat komt nog wel.


Concreet na school: Houd je vragen beperkt en kort: hoe was het? Is moeilijk om voor een jong basisschoolkind op te reageren. Makkelijker is het wanneer je iets concreets aangeeft: ‘ ik zie verf op je broek, hebben jullie geknutseld?’ Of: ‘ Vrijdag heb je altijd gym, is dat juf Karin die dat doet? Wat vind je nu heel leuk (stom!) om te doen met gym?” Wie was ‘m met tikkertje?’ Welke spelletjes doen jullie op het schoolplein?”. ‘ Was dat het verhaal van een kikker of een paard dat juf vanochtend gong vertellen? Wat ging die kikker doen?” De eerste tijd is het voor ieder kind heel moeilijk om te vertellen wat er nu allemaal gebeurt en wat hij meemaakt. Geef ruimte, verwacht niet te veel. Ineens zegt je dochter:’ weet je wat ik echt stom vind…” en dan heb je prachtige aanknopingspunten voor een goed gesprek.


Laat los 1(ook al met is het met een bloedend hart) Blijf niet langhangen voor het raam,zwaai kort en laat je kind. Hij of zij zit in de klas,krijgt al zoveel prikkels en als jij ook nog eens langdurig zijn aandacht gaat trekken en blijft zwaaien wordt het eigenlijk moeilijker. Het is belangrijker dat hij of zij durft rond te kijken in de klas dan naar jou. Laat los en vertrouw op je kind dat het zijn weg vindt.


Laat los 2 (ook al is het met een angstig hart)Grotere kinderen willen ineens stoerdere dingen, rondje fietsen, zelf naar de bakker. Dat kan, na een zomer zijn ze ineens een enorme stap verder. ‘ Laat maar zien hoe je dat doet’, kun je zeggen, ‘ ik loop achter je aan en als ik vind dat je goed oversteekt kun je het volgende keer zelf’.


Rust 1 Houdt het thuis rustig. Spelen met anderen is prima, maar stel in het begin paal en perk. Twee middagen per week is echt genoeg. Zeker voor kleuters. Op tijd naar bed!


Rust 2 Bij vierjarigen die beginnen met school is het belangrijk dat jij bepaalt wanneer je kind wel of niet gaat. Voor het overzicht en wennen, kan het heel effectief zijn om te zeggen dat iedere dinsdagmiddag , of woensdagochtend je kleuter niet gaat. Soms zijn er bso’s die nog extra ochtenden aan beginnende kleuters besteden. En als het mogelijk is: als je ziet dat je kind moe, of hangerig uit school komt ben jij de gene die zegt: vanmiddag blijf je lekker thuis. Als je het van je kind laat afhangen en je kind is geneigd om snel af te haken, of angstig is krijg je eerder scènes dan wanneer jij het in de hand houdt en je kind gestructureerd tegemoet komt.


Meer tips? Of maatwerk? Mail naar p.ingelse@regeltante.nl

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *