Door: Linda Woudstra

Professionele drijfveren

Nieuws / 27 augustus 2008 / Linda Woudstra

De organisatie laten voortbestaan: dat is de intentie waarmee elke medewerker zijn werk doet. Het lijkt een open deur. Maar als iedereen streeft naar het voortbestaan van zijn organisatie waarom ontstaan er /ndan zulke verschillende opvattingen over anderen in diezelfde organisatie en waarom wordt er dan zo verschillend gehandeld?






'Met professionele drijfveren organisaties besturen' is het nieuwe artikel van Dieter De Vroomen. Hij schrijft hierover: Toen ik vele dikke boeken over ‘veranderkunde’ had bestudeerd, dacht ik dat veranderen en ontwikkelen moeilijk was. Ik vermoedde dat er stabiliserende krachten binnen bedrijven zijn die het veranderen en ontwikkelen tegenwerken. In mijn onderzoek stuitte ik op vier van die krachten, die ik sindsdien professionele drijfveren noem: vakmanschap, doelmatigheid, borging en vernieuwing. Ze spreken allemaal een eigen taal. Dat wetende, snappen mensen binnen organisaties elkaar ineens een stuk beter en lijkt het veranderen niet meer zo moeilijk.

Medewerkers handelen binnen hun organisatie vanuit vier professionele drijfveren, te weten doelmatigheid, vakmanschap, borgen en vernieuwen. Doelmatigheid is het terrein van de manager en gaat over het behalen van rendement. Vakmanschap is van specialisten, die de kerntaak van het bedrijf deskundig en adequaat uitvoeren. Het borgen is het behouden van alles wat zich bewezen heeft en is het werk van boekhouders en kwaliteitsmanagers. Vernieuwen is de zoektocht naar alternatieven en verbeteringen. Door gebruik te maken van kernkwadranten ontstaat inzicht in de achterliggende gedachten en de onderlinge wisselwerking, wardoor veel misverstanden en problemen binnen bedrijven op te lossen zijn.


Open het artikel in pdf formaat door op de volgende link te klikken 'Met professionele drijfveren organisaties besturen'.

 

Dieter van Vroomen

Dieter De Vroomen

 

Dieter de Vroomen is zelfstandig gevestigd adviseur en interimmanager. Hij richtte in 2006 zijn bedrijf Goed Adviseren op. De Vroomen ondersteunt organisaties bij bedrijfsvoerings- en organisatievraagstukken, samenwerkingen en het verbeteren van klantrelaties. Daarnaast is hij sparringpartner voor directeuren en ondernemers.

 


 

 

 

 

Lees ook het interview met Dieter De Vroomen door Yvonne Douwes-Floor.

 

Dit artikel is 12 augustus 2008 verschenen in Management Tools.


 

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *