Door: Linda Woudstra

Drie onderzoeken combinatie Werk en Gezin

Nieuws / 16 juli 2009 / Linda Woudstra

Minister van Jeugd en Gezin heeft de volgende drie onderzoeken gepresenteerd in maart 2009: 'Werkgevers en de afstemming tussen werk en gezin', 'De knelpunten van werknemers in de combinatie werk en gezin' en 'De kosten en baten van gezinsvriendelijk beleid'.






Samenvatting van de onderzoeken naar de combinatie van werk en gezin, zoals ze tijdens de conferentie op 9 maart 2009 zijn gepresenteerd. Van site van Ministerie van Werk en Gezin.

 

Werkgevers en de afstemming tussen werk en gezin

Dit onderzoek geeft een overzicht van het beleid, de voorzieningen en de ervaringen van werkgevers met de afstemming tussen werk en gezin. Nederlandse werkgevers worden vergeleken met Europese werkgevers.

De onderzoekers constateren een geleidelijke toename van werk-privébeleid bij Nederlandse werkgevers. Nederlandse werkgevers scoren goed op gezinsvriendelijk beleid: kinderopvang en deeltijdwerk zijn goed geregeld. Wel valt er nog veel winst te boeken op mogelijkheden voor flexibele begin- en eindtijden en thuiswerken. Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen kleine en grote bedrijven en tussen sectoren. Koplopers zijn grote arbeidsorganisaties, de overheid en de dienstensector. Typische mannensectoren als de bouw en industrie lopen achter.

De onderzoekers concluderen dat er veel gezinsvriendelijke regelingen zijn, maar dat de cultuur in organisaties de toepassing ervan vaak in de weg staat. Zo wordt minder op het werk aanwezig zijn, nog te vaak gezien als minder betrokken en minder ambitieus. Cruciaal is daarom dat binnen arbeidsorganisaties een cultuuromslag plaatsvindt.


Dit onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit van Utrecht.
Lees meer in het onderzoeksrapport of bekijk de presentatie van 9 maart 2009.

 

De knelpunten van werknemers in de combinatie werk en gezin

Dit onderzoek gaat in op de knelpunten die werkende ouders ervaren bij de combinatie van werk en gezin, en geeft mogelijke oplossingen aan.

De top 5 van ervaren knelpunten bestaat uit:



  • te druk aan het begin van de avond: 49%
  • te weinig tijd voor familie en vrienden: 49%
  • te weinig aandacht voor de kinderen: 46%
  • te druk op het werk: 44%
  • te druk in de ochtend: 35%

Op de vraag waaraan werknemers het meeste hebben om werk en zorg te combineren, scoren thuiswerken en het zelf kunnen indelen van werktijden verreweg het hoogst. Opvallend is dat verbeteringen in de kinderopvang, zorgverlof, verruiming van school- en crêchetijden en flexibel ouderschapsverlof beduidend minder genoemd worden.


66% van de werknemers geeft aan vanwege de aard van hun functie niet te kunnen thuiswerken. Van de 34% die dit op zich wel kan, mag een kwart dat niet van hun werkgever.
43% van de werknemers kan vanwege de aard van hun functie niet flexibel werken. Van de 57% die dat wel kan, mag 11% dat niet van hun werkgever.
Mannen geven aan meer tijd voor hun kinderen te willen, als hun werk dat toelaat. Voor vrouwen werkt het andersom: zij willen meer gaan werken, als de opvang en zorg voor hun kinderen goed geregeld is.


Dit onderzoek is uitgevoerd door Intomart. Het definitieve onderzoeksrappport wordt eind maart verwacht. De eerste resultaten zijn op 9 maart 2009 gepresenteerd.


De kosten en baten van gezinsvriendelijk beleid

In dit onderzoek worden de kosten en de opbrengsten van gezinsvriendelijk beleid van werkgevers met elkaar vergeleken.

Opvallend is dat werkgevers aangeven weinig behoefte te hebben aan inzicht in de daadwerkelijke kosten en baten. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat gezinsvriendelijk beleid hen veel kan opleveren. Wel vinden ze dat gezinsvriendelijk beleid niet op zichzelf moet staan, maar onderdeel moet uitmaken van het algemene HRM-beleid, gericht op de relatie tussen werk en privé. Dit om te voorkomen dat er scheve gezichten ontstaan onder personeelsleden zonder kinderen.


Als kosten van gezinsvriendelijk beleid worden onder andere genoemd:




  • discontinuïteit, verlenging van productietijden


  • vermindering arbeidstijd bij niet vervangen deeltijdwerk of verlof


  • regeldruk


  • risico’s in relaties met collega's


  • ICT-investeringen

Bovenstaande kosten wegen in de ogen van de Nederlandse werkgevers niet op tegen baten als:



  • hogere productiviteit


  • betere wervingspositie, lager personeelsverloop


  • meer betrokkenheid en loyaliteit, minder ziekteverzuim en stress onder medewerkers


  • goed werkgeverschap


  • diversiteit in personeelsbestand


  • betere arbeidsverhoudingen


  • kostenbesparing door bijvoorbeeld minder werkplekken

Dit onderzoek is uitgevoerd door de OSA: Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek.

Lees meer in het onderzoeksrapport of bekijk de presentatie van 9 maart 2009.

 

Bron: Ministerie van Werk en Gezin

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *