Door: Linda Woudstra

Mama krijgt een compliment…

Nieuws / 26 april 2010 / Linda Woudstra

Nu mijn zwangerschap vordert naar steeds grotere buikomvang, merk ik dat mijn energie en inspiratie zich vrijwel gaan beperken tot de babykamer. Desalniettemin vlogen afgelopen zaterdag toch de woorden uit mijn pen!






Met belangstelling lees ik altijd de nieuwsbrieven van andere interessante mama websites. Zo las ik een artikel van een moeder met haar eigen initiatief; bijeenkomsten voor moeders die net moeder zijn geworden. Goh, dat is toevallig, dacht ik. Wat een mooi initiatief en leuke website. Maar wat komen die teksten mij toch bekend voor? Toen ik verder begon te lezen werd het mij duidelijk. Het zijn mijn teksten! Op iedere pagina kwam ik wel wat van MamaZen tegen. Zelfs mijn, met zorg verzamelde, bronnen was ze niet vergeten. Hoe verder ik ging lezen hoe meer ik schrok van haar ongegeneerde copycat gedrag. Meteen wilde ik er iets mee doen. Zo heb ik zaterdagavond meteen een pittige email gestuurd om haar van weinig creatief gedrag te beschuldigen.


Ik realiseerde mij ook dat het juridisch allemaal weinig zin heeft, maar ik wilde haar ‘gewoon’ op de hoogte





Maar wat komen die teksten mij toch bekend voor?
stellen van mijn ontdekking. En natuurlijk stuurde ik de email ook naar de afzender van de nieuwsbrief waar de promotie van het mama initiatief in stond vermeld. Van haar ontving ik al snel een hartelijk email terug, waarin zij tevens aangaf dat ik niet de enige ben. Zij had dit als ondernemer ook al eens ervaren. Waar komt toch dit kopiegedrag vandaan? Komt het misschien door de anonimiteit van het internet? Of de overkill aan websites en blog met informatie die je er kan vinden? Met de gedachte; ‘dat heeft toch niemand door’. Inmiddels heb ik ook van de copycat een reactie ontvangen. Zij biedt haar excuses aan en heeft ook al mijn teksten van haar website gehaald.


Tijdens mijn studie commerciële economie herinner ik mij nog de befaamde uitspraak ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’. Maar wat is goed gejat? Volgens mij niet enkel het vervangen van de bedrijfsnaam in een tekst.





‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’.

Maar wat is goed gejat?
En kun je eigenlijk wel spreken van unieke concepten? Is niet alles al een keer bedacht, op de markt gezet en vervolgens in een nieuw marketingjasje gestoken? Omdat mijn (weke zwangerschap) hersenen hier niet uitkomen heb ik besloten deze ervaring maar te beschouwen als een compliment! Een compliment voor mijn concept en schrijfkunsten. Blijkbaar vervult het concept de behoefte van meerdere moeders en werpt mijn communicatie ervaring haar vruchten af!


Daarnaast kwam de afzender van de nieuwsbrief nog met een andere positieve insteek;

 

‘Wie de creativiteit en de inspiratie wel heeft,

is altijd de ander een stap of sprong voor!’

 

En voor de duidelijkheid, deze tekst is dus niet zelf bedacht maar ‘goed gejat’ van Vivienne Westerhoud van mamas.nl. Bedankt Vivienne!

 

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *