Door: Linda Woudstra

Help, wat moet de hulp doen vandaag?

Nieuws / 17 oktober 2007 / Linda Woudstra

Vorig jaar was ik bij een klant die er altijd enorm tegenop zag als haar schoonmaakhulp weer kwam. Ik was verbaasd bij die opmerking. Zelf verheug ik me juist op haar komst…






Ik herken wel dat de avond voor de komst van de hulp er nog even extra opgeruimd moet worden. Dat geeft wat druk, dat is waar. Maar nog steeds zie ik er niet tegenop. Mijn kinderen overigens wel: want die laten liever hun lego liggen op het speelkleed. Maar eens per week moet het kleed leeg anders verdwijnen er lego stukjes in de stofzuiger. Dat dreigement helpt (bij ons) heel goed.


Maar bij mijn klant bleek er iets anders aan de hand. Ze wist niet wat ze haar hulp kon laten doen! Ze leeft met haar partner en drie kinderen in een ruim huis en heeft vier uur hulp elke week. Maar ze hadden zoveel spullen her en der door het huis liggen dat de hulp niet efficiënt door het huis kon gaan. Dat realiseerde mijn klant zich ook en daarom deed ze veel huishoudelijke taken maar zelf. Met als gevolg, echt waar, dat de hulp niet genoeg te doen had en die dus vaak eerder naar huis werd gestuurd (met loon voor vier uur).


Samen met mijn klant ben ik toen gaan kijken welke huishoudelijke taken er zoal lagen. Vooral het wasproces bleek een struikelblok. Overal stapels schone was, maar het wegwerken, dat lukte niet. Mijn suggestie om de hulp daar spullen van weg te laten werken werd weifelend in overweging genomen. Want, zo vroeg mijn klant zich af, kan je een hulp wel vragen spullen te strijken die misschien wel niet gestreken hoeven te worden volgens anderen? Rompertjes, T-shirts, beddengoed: alles werd gestreken. En omdat ze dat toch wel wat gek van zichzelf vond, deed ze het liever maar zelf. Ook het opruimen van stapels gestreken wasgoed deed ze liever zelf. De kasten immers zaten zo vol dat je van een hulp niet kan verwachten dat die de goede plek weet te vinden.


Als professional organizer kom ik vaak mensen tegen die een hoge perfectie nastreven. Voor zichzelf, maar ook van anderen. Daarmee maak je hetjezelf, en ook je naasten, niet altijd even makkelijk. Alhoewel in bovenstaand voorbeeld de hulp het in dit gezin wel makkelijk had. Met deze klant ben ik een, best lange, weg aan het bewandelen om structuur te krijgen in het huishouden.


Als je gebruik maakt van een huishoudelijke hulp is het handig, voor beide partijen, om duidelijk af te spreken wat je gedaan wilt hebben. Zeker in het begin heeft je hulp er recht op om te weten wat jou gevoel van ‘schoon’ is. Dat is immers voor iedereen anders. Vervolgens is de vraag wat je gedaan wilt hebben en hoe vaak dat gedaan moet worden?


Een paar maanden geleden heb ik een opzetje gemaakt van die huishoudelijke taken met Regeltante is dat schema vervolgens doorontwikkeld. Regelmatig hebben wij onze ideeën over en weer gemaild. Wij hebben, op basis van ons eigen huishoudens en onze eigen normen en waarden over ‘schoon’, een soort voorbeeld overzicht gemaakt.

Je kunt dit geheel aanpassen naar je eigen wensen. Vraag het rooster hier aan:

 


 

Meer informatie over IKO en Ingeborgs diensten? Klik door naar haar site www.ikorganiseer.nl

Wil je meer informatie over de samenwerking met je hulp of het vinden van een goede werkster? Klik hier.

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *