Door:

Pas op voor geldverslindende SMS diensten!

Nieuws / 10 maart 2010 /

Niet geïnteresseerd in kortingsbonnen voor een of andere hotelketen? Ook niet in deelname aan marktonderzoek? En hoe komt je kind nou af van een ringtone-abonnement!?







Lees ook op nos.nl, 22 mrt 2010:
'Meer bescherming bij verkoop aan de deur' >>

 

Bel me niet

1 oktober 2009 is het bel-me-niet register opgericht. Registreer je hier en geef aan dat je niet meer voor telefonische marketing lastig gevallen wilt worden. Bedrijven zijn verplicht eerst via dit register de telefoonnummers te controleren voordat ze gaan bellen met potentiële klanten.
www.bel-me-niet.nl

 

Sms me niet

Op Smsdienstenfilter.nl kun je je mobiele nummer blokkeren voor SMS-abonnementen of het nummer van je minderjarige kind. Dit filter is een initiatief van de Stichting SMS-Gedragscode en wordt gesteund door alle aanbieders van mobiele telefonie, SMS Dienstaanbieders en content providers.
www.smsdienstenfilter.nl

 

SMSafmelden.info biedt een overzicht van alle smsdiensten in Nederland. Heb je moeite om van een sms-abonnement af te komen, hier kun je bijna alle aan- en afmeldcodes vinden. Ook informatie over de bedrijven achter deze diensten staat op deze website.
www.smsafmelden.info

 

Spam me niet

Berichten versturen naar consumenten die daar geen toestemming voor gegeven hebben, mag niet. Sinds oktober 2009 is de nieuwe Telecom-wet actief, nu mogen ook bedrijven niet meer gespamd worden. Spamberichten worden altijd via een elektronisch kanaal verzonden. Dit kan via e-mail maar ook:


  • via een mobiele telefoon (sms of mms)
  • via de fax
  • via de telefoon, wanneer u wordt gebeld door een automatisch oproepsysteem (een computer)
  • via 'social networking’ websites (bijv. Hyves, Facebook en MySpace)
  • via een ander elektronisch kanaal, de techniek van het internet is volop in beweging

Stuur me geen post

Wil je geen adresseerde reclame meer ontvangen? Of deze post blokkeren voor een overledene? Registreer jezelf of de overledene in Postfilter. Na registratie duurt het 4 tot 6 weken voordat geen ongevraagde geadresseerde reclamepost meer ontvangt en de gegevens zijn 10 jaar geldig. Postfilter is geen wettelijk register maar een zelfreguleringsinitiatief, opgericht door onder andere TNT Post, Thuiswinkel.nl en de branchevereniging van goede doelen.
www.postfilter.nl

 

Ook kun je een JA-NEE of NEE-NEE sticker op je brievenbus plakken. Hiermee kun je aangeven geen interesse te hebben in ongeadresseerde post en reclame folders. Stickers zijn – vaak gratis – af te halen bij het gemeentehuis. Deze stickers zijn ook telefonisch te bestellen via 0900 – 202 50 95.

 

Ondervraag me niet

Onderzoekbureaus, die aangesloten zijn bij de MOA, de VBO en de VSO, de branche verenigingen van de markt- en beleidsonderzoek, moeten voor aanvang van elk onaangekondigd telefonisch marktonderzoek de beschikbare telefoonnummers voor het onderzoek checken bij het Onderzoekfilter. Via het Onderzoekfilter kun je drie jaar geregistreerd staan, je wordt dan niet meer gebeld voor een onaangekondigd marktonderzoek.
www.onderzoekfilter.nl

 

Wat als ik wel ongevraagde informatie krijg?

 

Toch gebeld?

Er kan maximaal 6 weken voorbij gaan voordat uw aanmelding bij het Bel-me-niet Register in alle bellijsten is doorgevoerd. Heeft u zich hier ingeschreven en wordt u desondanks toch gebeld, dan kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer.
www.consuwijzer.nl

 

Nog niet van smsdienst af? Ongevraagde e-mails in je inbox?

OPTA, de Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit, houdt toezicht op de naleving van de regels over spam. Je kunt op Spamklacht.nl een klacht indienen en vind je tips tegen spam. OPTA kan partijen dwingen om een overtreding te beëindigen. Indien nodig, kan OPTA boetes opleggen van maximaal € 450.000.
www.spamklacht.nl

 

 

 

 

 

Wel geadresseerde post ontvangen?

In de regel zijn er 3 oorzaken dat er ondanks de blokkade toch een ongevraagde geadresseerde reclamepost wordt verstuurd/ontvangen:


  1. uw gegevens zijn nog niet of niet goed verwerkt door fouten in de verwerking of fouten in opgevoerde gegevens
  2. u bent klant of klant geweest van de organisatie
  3. de organisatie heeft het Post Register van Postfilter niet geraadpleegd

Het postfilter is niet wettelijk, maar een zelfreguleringsinitiatief dus bedrijven zijn niet verplicht gebruik te maken van het register.

 

Toch ondervraagd?

Indien u geregistreerd staat in het Onderzoekfilter en u wordt toch benaderd met het verzoek mee te werken aan een onaangekondigd telefonisch marktonderzoek, handelen deze onderzoeksbureaus tegen de gedragscode van de MOA, VBO en VSO en kunt u tegen dat een bureau een klacht indienen. U kunt uw klacht per e-mail sturen naar onderzoekfilter@moaweb.nl.

 

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *