Door: Linda Woudstra

FD Column: Hebben onze kinderen wel een toekomst?

Columns / 5 juli 2010 / Linda Woudstra

Het moet mij even van het hart; we maken een zooitje van het Nederlandse onderwijs. Terwijl er in China elke maand 30.000 ingenieurs afstuderen, krijgen hier mbo-leerlingen bijles in staartdelingen en keersommen. Keersommen? Dat is toch voor de basisschool?

Dit artikel verscheen  eerder in het Financieele Dagblad op maandag 5 juli 2010

Ik heb mijn kinderen nu allebei op de middelbare school en maak daar al tenenkrommend mee dat ze roosters hebben waar ze regelmatig pas tegen tienen voor hun bed uitmoeten. Hoe wil je deze kinderen ooit nog een werkritme bijbrengen of discipline?

Met grote regelmaat zitten leerkrachten overspannen of ziek thuis en vallen er weer lessen uit die nooit worden ingehaald. De Spaanse lerares van mijn oudste dochter bleek zo goed te functioneren dat zij na twee maanden het veld moest ruimen, waarna er geruime tijd helemaal geen Spaans meer werd gegeven.

Brugklaskinderen die op 13 jarige leeftijd de hele klas terroriseren en pas wanneer er meerdere incidenten zijn geweest van school verdwijnen. Het gebeurt allemaal elke dag op een keurige school waar de prinsjes nog op hebben gezeten.

In mijn werk bemiddelen wij tienduizenden mensen per jaar naar werk en daaronder zitten ook allerlei schoolverlaters. Bedroevend vaak geven deze mensen als reden op, dat ze geen stageplaats konden vinden. Ze zitten dan al wel drie jaar op school, maar het lukt hen niet op tijd een stageplaats te vinden. Onbestaanbaar dat zoveel leerlingen om die reden een diploma zouden mislopen. Wanneer ook maar één student aan een universiteit hetzelfde zou overkomen zouden de rapen gaar zijn. Kennelijk geldt dit niet voor de lagere opleidingen.

Bij ons bedrijf nemen we dus regelmatig stagiaires in dienst. En hoewel dit wat extra aandacht vereist aan de leerlingen en we opgezadeld worden met stagecoördinatoren die eindeloos de tijd nemen om een evaluatie gesprek te voeren, nemen we dit op de koop toe om twee reden: omdat deze leerlingen zo hun diploma kunnen halen en omdat we veel plezier hebben aan onze stagiaires. Ze zijn zeer gemotiveerd, werken keihard en komen vaak met verfrissende ideeën.

Zo ook onze Romy van 20 jaar, die na wat roekeloze jaren op de middelbare school via het mbo hogerop probeert te komen. Ze heeft spijt dat ze destijds niet beter haar best heeft gedaan om de havo te halen en worstelt zich nu via het mbo een weg door de chaos en ongeïnteresseerdheid die zo langzamerhand standaard wordt voor dit type school. Zo heeft ze al bijna een jaar lang geen Engels gehad en wordt nu op de valreep onderwezen in deze belangrijke taal door een niet bevoegde onderwijsassistent van dezelfde leeftijd.

Ze kocht het boek voor het vak hoofdrekenen voor 25 euro, wat vervolgens helemaal niet werd gegeven en mag nu na lang aandringen de kosten op de school verhalen. Ze gaf zich aan het begin van het jaar op voor het vak Frans maar kreeg Duits en heeft daarin nog geen les kunnen volgen want er is geen docent te vinden. Ze hoort circa 850 uur onderwijs te krijgen, wat zich prima in een rooster met enige regelmaat laat persen, zou je zo zeggen. In de praktijk moeten Romy en haar medeleerlingen regelmatig meerdere tussenuren overbruggen om vervolgens nog 45 minuten aan het eind van de dag present te zijn. Hoe motiveer je leerlingen?

Volgens Romy zit het probleem in de uitval van lesuren en het slecht geplande lesrooster dat meer lijkt op een gatenkaas dan dat het een evenwichtige basis vormt voor het behalen van de leerdoelen. Willen we dat de economie groeit dan zullen deze leerlingen de eersten zijn die dat zetje kunnen geven. Laten wij er dan wel met z’n allen voor zorgen dat er geen leerling meer zonder diploma van school komt.

Linda Woudstra beheert de portefeuille van Algemene Zaken. Ze is directeur van Regeltante bv en Yellow & Blue Consultancy bv. Reageer online op www.fd.nl/optiek.

 
 

Reacties zijn gesloten.