Door: Linda Woudstra

Hektiek van het leven

Nieuws / 14 april 2011 / Linda Woudstra

Herken je jezelf in het volgende? /n* ik weet precies wanneer ik deze week even tijd voor mezelf heb, /n* ik ben geen kostbare tijd kwijt aan het zoeken naar ‘iets,’ /n* iedereen in huis heeft zijn/haar eigen taken (taakjes), /n* de rekeningen worden altijd op tijd betaald!, /n* de weken glijden voorbij in harmonie en rust, /ndan is deze column niet voor jou…. /n






Deze column gaat over de hektiek van alle dag. Over de vele aandachtsgebieden: het zorgen, het werken, het huishouden, het sociale leven. En dan nog allerlei losse zaken die een mens een hoop hoofdbrekens en gefrons kosten.


Je hebt de oppas geregeld en een aardige dame die het huis wekelijks schoonmaakt. Je leeft eigenlijk in luxe. Waarom voelt het dan niet zo? Je moeder, de buurvrouw en vele anderen besteden niets uit en bij hún lijkt alles zonder schijnbare moeite te lukken. Én met een glimlach.


Grappig toch, hoe vrouwen altijd eerder geneigd zijn te kijken naar de succes-story’s om hen heen. Ook grappig als je bedenkt dat die vrouwen door eenzelfde bril naar jou kijken. Kortom: het gras is altijd groener (én op tijd gemaaid) aan de andere kant… maar we dwalen af.


De hektiek van het leven.
Maken we ons nou druk of is het ook echt druk? Ten opzichte van de generatie voor ons is er wel wat veranderd. Zo worden wij blootgesteld aan vele prikkels door bijvoorbeeld internet, de media en het maken van verre reizen. Er zijn zoveel keuzemogelijkheden bijgekomen op het gebied van werk, sport, opvoeding, filosofische stromingen, workshops, koken, enz.

Je moet wel van goeden huize komen om je voor alle prikkels af te kunnen sluiten. Bij iedere afspraak met een vriend of vriendin wordt er enthousiast met tips en adviezen gestrooid. De bladen doen daar nog een schep bovenop.


Belangrijker is: wat wil jij?
De ervaring heeft mij, als professional organizer, geleerd dat een veelheid aan tips en adviezen niet veel toevoegen. De kans is groot dat je van alles uitprobeert om de zo verdiende rust en/of het overzicht te verkrijgen. Het kost geld en in veel gevallen heb je allerlei spullen aangeschaft die weer plek innemen.

Maar heb je helder waar de schoen wringt? Weet je waardoor bij jou de gevoelens van onrust ontstaan? Komt dat door het huishouden met al haar taken? Of komt het door het wekelijkse programma waarin alle verantwoordelijkheden (én leuke dingen) om voorrang strijden? Of stapelen de papieren die dagelijks door de brievenbus glijden zich op op de eettafel.


Het fenomeen ‘professional organizen’

Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika en dat is niet voor niets. Gelukkig in mindere mate maar toch krijgt ons leven steeds meer amerikaanse trekken. Professional organizers zijn daar de normaalste zaak van de wereld. Nu Nederland nog!

Professional organizers worden ook wel eens ‘opruimers’ genoemd maar opruimen is maar een afgeleide van het daadwerkelijke werk van een organizer. Het doel van een professional organizer is om structuur aan te brengen, structuur daar waar chaos of onrust ervaren wordt.

De winst zit ‘m vervolgens in het overzicht dat ontstaat waardoor je tijd én energie kunt besparen. Of het verkrijgen van inzicht waardoor je tot andere keuzes komt, bijvoorbeeld door timemanagement, en je meer voldoening in je dagelijks leven ervaart.



Wil je meer informatie over het werk van een professional organizer, of wil je een keer vrijblijvend een afspraak maken, neem dan contact op of kijk op: http://www.shilleprofessionalorganizer.nl/


Rest mij nog je een opgeruimd lentegevoel toe te wensen!


Suzanne Hille
Professional organizer
Telefoon: 06-4627 3134

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *