Door: Linda Woudstra

Eindrapport 'De discussie voorbij'

Nieuws / 3 mei 2010 / Linda Woudstra

Op 30 maart 2010 heeft de Taskforce DeeltijdPlus na 2 jaar zijn werkzaamheden afgerond. Lees hier alle aanbevelingen, resultaten en instrumenten die de Taskforce heeft opgeleverd. Nu met reactie van vakbond CNV!






Wilt u het eindrapport en/of het handboek (inclusief instrumenten) bestellen? Dat kan door een mailtje met de eigen adresgegevens te sturen naar info@taskforce-deeltijdplus.nl onder vermelding van bijbestelling handboek en/of eindrapport. Zolang de voorraad strekt.

 

Eindrapport

Download: Eindrapport ´De discussie voorbij´
Al zijn conclusies en aanbevelingen presenteert de Taskforce DeeltijdPlus in dit rapport. Voor sociale partners, overheid, mannen en vrouwen.


Hoofdstuk 1: De noodzakelijke cultuurverandering


Hoofstuk 2: De verlammende vicieuze cirkel


Hoofdstuk 3: Een cocktail aan maatregelen


Argumentenkaarten

Op de argumentenkaarten achterin het rapport zijn voor- en tegenargumenten te lezen op de vragen:


  • Wat zijn voor mij als vrouwelijke deeltijder de argumenten voor en tegen meer uren per week werken?
  • Wat zijn voor mij als werkgever de argumenten voor en tegen grotere banen voor deeltijders?
  • Wat zijn de voor- en nadelen voor de samenleving als vrouwen meer gaan werken?


 

 

Handboek Grotere Deeltijdbanen

Download: Handboek Grotere Deeltijdbanen >>
De pilots van de Taskforce DeeltijdPlus leverden een schat aan inzichten op en veel praktische instrumenten. Die zijn niet alleen interessant voor de pilotorganisaties, maar voor iedereen die aan de slag wil met grotere deeltijdbanen. In dit handboek zijn alle ervaringen en instrumenten gebundeld.

 

 

Overzicht instrumenten

 

1. Stappenplan formatievoorspeller
Handleiding om grip te krijgen op de personele capaciteit op de middellange termijn.

2. Rekentool formatievoorspeller
Rekentool om grip te krijgen op de personele capaciteit op de middellange termijn.


3. Stappenplan afweging interne of externe werving
Stappenplan om inzicht te krijgen in de (financiële) afwegingen om een vacature in- of extern te vervullen.


4. Business case DeeltijdPlus
Stappenplan om de meerwaarde in kaart te brengen van het vergroten van (kleine) deeltijdbanen.


5. Inventarisatielijst DeeltijdPlus 'hoe denken medewerkers over uitbreiding arbeidsduur?'
Inventarisatielijst: hoe denken medewerkers over werken in deeltijd en de mogelijkheden tot uitbreiding ervan (korte versie).


6. Enquête DeeltijdPlus
Inventarisatielijst: hoe denken medewerkers over werken in deeltijd en de mogelijkheden tot uitbreiding ervan (uitgebreide versie).


7. Rekentool (on)beschikbaarheidsprofiel
Rekentool om inzicht te krijgen in de (on)beschikbaarheid van medewerkers.


8. Beslissingstool behoud medewerkers
Rekentool om de financiële en kwalitatieve voordelen in kaart te brengen van terugkomst van een medewerker versus het aantrekken van een nieuwe medewerker.


9. Tempogram: een voorstelling van tijdrelaties tussen klant, medewerker en organisatie
Visualisatie van tijdsrelaties tussen klant, medewerker en organisatie om te komen tot een optimale bezetting.


10. Draaiboek workshop werk-privé balans
Draaiboek voor een workshop over de balans tussen werk en privé.


11. Draaiboek workshop optimalisatie ureninzet gedetacheerden
Draaiboek voor een workshop voor intercedenten die met gedetacheerden het gesprek willen aangaan over het aantal uren dat zij willen en kunnen werken.


12. Rollenspel onder regie
Handleiding voor 'rollenspelen onder regie' om bewustwording bij medewerkers te vergroten over loopbaanontwikkeling en het aantal uren dat men werkt.


13. Brainstormsessie goed werkgever- en werknemerschap
Handleiding voor werkgevers om met hun werknemers in gesprek te gaan over goed werkgeverschap en het aantal uren dat medewerkers werken.


14. Gespreksleidraad afstemming werktijden
Gespreksleidraad voor leidinggevenden om de dialoog met medewerkers aan te gaan over de afstemming van werktijden.


15. Gespreksleidraad zwangere medewerksters
Gespreksleidraad voor leidinggevenden om de dialoog met zwangere medewerkers aan te gaan, met als doel om hen te behouden voor de organisatie.


16. Gespreksleidraad aanstelling en werktijden
Gespreksleidraad voor leidinggevenden om het gesprek te voeren over de omvang van de aanstelling en de werktijden, als onderdeel van het functioneringsgesprek.


17. Gespreksleidraad 'DeeltijdPlus' voor leidinggevenden
Gespreksleidraad voor leidinggevende om het gesprek te voeren over uitbreiding van het aantal uren dat de medewerker werkt.


18. Communicatietraject 'DeeltijdPlus' rolmodellen
Stappenplan om rolmodellen 'DeeltijdPlus' in te zetten om andere medewerkers te inspireren om meer uren te gaan werken.


19. Flexkwadrant
Overzicht om te bepalen welke variant van flexibel werken kansrijk is voor een bepaalde beroepsgroep.


20. Routekaart naar succesvol tijd- en plaatsonafhankelijk werken
Stappenplan om tijd- en plaatsonafhankelijk werken succesvol in te voeren.


21. Stemwijzer roostersystematiek
Stemwijzer om te bepalen welke roostersystematiek het beste past bij uw organisatie of afdeling.


22. Overzicht succesfactoren zelfroosteren
Overzicht met succesfactoren voor zelfroosteren.


23. Checklist jaarurensystematiek
Checklist voor de invoering van een jaarurensystematiek (afspraken over hoeveel uur er op jaarbasis wordt gewerkt, in plaats van per week).


24. Rekentool jaarurensystematiek
Rekentool voor de invoering van een jaarurensystematiek (afspraken over hoeveel uur er op jaarbasis wordt gewerkt, in plaats van per week).


25. Checklist aandachtspunten duobanen
Checklist voor het succesvol invoeren van duobanen.


26. Rekentool aansturingsbehoefte medewerkers
Rekentool om de leidinggevende capaciteit in relatie tot het aantal medewerkers in kaart te brengen.

 

Bron: Taskforce Deeltijd+

 

——–

 

Van lappendeken naar modern gezinsbeleid

 

CNV over het eindrapport Kinderopvang en Onderwijs

 

– Inleiding

– Van lappendeken naar modern gezinsbeleid

– Tegenstrijdigheid in het rapport

– Tekenen of niet

– Samenvatting rapport

 

Inleiding

 

Vandaag de dag lopen de werkloosheidcijfers snel op. De meest recente cijfers van het CPB laten zien dat de werkloosheid dit jaar oploopt van 4,9% in 2009 naar 6,5% in 2010. Het CNV probeert mensen aan het werk te houden (deeltijd WW) of naar ander werk te begeleiden waar dat kan. Toch kunnen ook wij niet voorkomen dat steeds meer mensen werkloos raken. Dit is de realiteit van vandaag. Waarom dus nadenken over verhoging van de arbeidsparticipatie. Waarom een Taskforce Kinderopvang en Onderwijs?

Het CNV wil niet de ogen sluiten voor de realiteit van morgen. Wij willen niet overvallen worden door de vragen van morgen. Wij willen ons daarop voorbereiden en er op anticiperen. De commissie Bakker laat zien in het rapport ‘Naar een toekomst die werkt’ dat de toekomstige arbeidsmarkt er één is van een structureel tekort aan arbeid. De verwachting is dat we binnen tien jaar veel mensen nodig hebben op de arbeidsmarkt. Hoe doen we dat? Door mensen te dwingen of alleen financiële prikkels in te bouwen? Of denk eens aan al die vrouwen en mannen die graag hun gezin en werk beter en meer willen combineren. Hoe dan we dat? Door kinderen maar ergens onder te brengen, zonder aandacht te besteden aan hun ontwikkeling en opvoeding? Nee, dit is niet de lijn die het CNV voor ogen heeft. Het CNV wil verhoging arbeidsparticipatie hand in hand laten gaan met het ontwikkelen oa van een modern gezinsbeleid. Het CNV is dan ook blij met voorliggend rapport waarin ideeën zijn ontwikkeld over een dergelijk beleid met een breed scala aan partners.


 

Van lappendeken naar modern gezinsbeleid

 

Rode lijn in dit rapport is een betere combinatie van arbeid en zorg samen met oog voor de ontwikkeling van het kind. Niet alleen het kind van de werkende ouders, maar alle kinderen. Ontwikkeling van kinderen dient immers niet voorbehouden te zijn aan kinderen van ouders die werken. Het huidige versnipperde aanbod van bijvoorbeeld kinderopvang (voorschoolse opvang, tussen schoolse opvang, naschoolse opvang) en onderwijs is bedenkelijk. Kinderen worden met busjes van het een naar het ander vervoerd. Ook het gebrek aan pedagogische visies binnen de kinderopvang is zorgelijk. Sinds 1990 is de kinderopvang snel gegroeid. Zo’n 800.000 kinderen maken op de een of andere manier gebruik van de opvang. Overigens voor het grootste gedeelte informele opvang. Het lappendeken aan opvang dient daarom plaats te maken voor een modern gezinsbeleid. Laten we als Nederland deze ambitie met z’n allen neerleggen. Alleen zou kunnen we elkaar verleiden tot hogere en blijvende arbeidsparticipatie. Alleen zou kunnen en willen vaders en moeders meer gaan werken. Ouders kunnen en willen dan hun kinderen met een gerust hart achterlaten en met plezier aan het werk gaan zonder zorgen te hebben over hun kinderen. Of het idee te hebben dat ze als ouders te kort schieten. Een dergelijke en vruchtbare lijn vinden we in dit rapport. Dat is winst!

 

Tegenstrijdigheid in het rapport

 

Natuurlijk kunnen en moeten er kritische vragen gesteld worden bij de lijnen in het rapport. Hoe verhoudt het opzetten van formele kindcentra zich tot de huidige werkelijkheid waarin de informele kinderopvang toch het meest gebruikt wordt? Hebben alle ouders en streken (bijvoorbeeld het platteland) behoefte aan dergelijke centra? En hoe verhouden deze centra zich tot de keuzevrijheid van ouders? Is het niet teveel top-down?

Dergelijke vragen helpen echter om samen verder te komen en elkaar te scherpen. Het rapport lijkt hier en daar zelfs tegenstrijdig. Zo spreekt het rapport (werkgroep Financiering en Economie, pagina 10) over een verhoging van de leidster/kind-ratio (van 1 leidster op 10 kinderen naar 1 leidster op 12 kinderen) om de financiering van de Buitenschoolse Opvang mogelijk te maken. Eén van de winstpunten van het rapport is echter dat het aandacht vraagt voor de ontwikkeling van de kwaliteit van de kinderopvang. Verhoging van de leidster/kind-ratio en meer kwaliteit van de kinderopvang lijken elkaar te bijten. Grotere groepen/klassen gaan immers vaak ten kosten van de kwaliteit.


Een dergelijke tegenstrijdigheid doet de ambitie echter niet teniet om van een lappendeken te komen tot een moderner gezinsbeleid.

 

Tekenen of niet

 

Dergelijke tegenstrijdigheden zijn voor het CNV dan ook geen reden om niet te tekenen. In het voorwoord valt immers te lezen dat deze Taskforce de ambitie heeft de basis te leggen voor een verdere samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang en sociale partners. Voor het CNV is deze basis gelegd in dit traject, hoewel vandaag niet iedereen tekent. Een modern gezinsbeleid waarin keuzevrijheid van ouders aan de eettafel centraal staat ontwikkel je niet in één rapport. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. Dit lijnen van dit rapport zijn wel ingrediënten die gebruikt kunnen worden om als onderwijs, kinderopvang, overheid, burgers en sociale partners verder te bouwen aan een modern gezinsbeleid waardoor werk en privé beter in evenwicht komen.

 

Andere thema’s richting een modern gezinsbeleid die opgepakt kunnen en moeten worden zijn bijvoorbeeld:

– Wachtlijsten in de kinderopvang

– werken combineren met schoolgaande kinderen tot 15 jaar (bijvoorbeeld wet kinderopvang oprekken naar kinderen tot 15 jaar)

– kraamverlof voor partners

– betaald ouderschapsverlof

– Het nieuwe werken (telewerken en flexibelere arbeidstijden)

– Flexibiliseren verlofregelingen

– Werk en mantelzorg

 

Er is veel werk aan de winkel. Daarom nodig ik allen, die getekend en niet getekend hebben, hebben, om samen verder te bouwen. Dit is nodig willen we ouders daadwerkelijk de keuze geven om gezin en werk te combineren op een wijze die bij hen past.

 

Bron: CNV, al 100 jaar een vakbond met idealen
www.cnv.nl

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *