Door:

De juiste hulp selecteren?

Nieuws / 18 mei 2011 /

Als je op zoek gaat naar een huishoudelijke hulp is het goed om alvast over een aantal zaken na te denken. Daarom geven we je wat tips voor de selectie en kennismaking! /n






Een paar tips voor de kennismaking:



  1. Stel een vragenlijst op.
    Als u wilt weten hoe uw hulp de dingen bij u zal aanpakken informeer dan altijd naar een ervaring. Vraag bijvoorbeeld: Heeft u wel eens meegemaakt dat u bij uw werkadres aankwam na een feestje, het huis stond op zijn kop, wat deed u toen? Ging u aan de slag met het opgegeven schema of bent u daarvan afgeweken?
    Het werkt veel beter mensen naar hun werkelijke ervaringen te vragen dan te antwoorden op een hypothese. In het laatste geval zal de ondervraagde proberen het meest gunstige antwoord te geven.


  2. Maak notities van het gesprek
    Print het CV van de kandidaat voor u haar belt uit bij Mijn Regeltanet en maak daarop uw notities. U vergeet vaak wanneer u meerdere mensen kort na elkaar spreekt, welke informatie bij wie hoorde! Vraag altijd naar referenties en bel deze ook na! Stel hiervoor een vragenlijstje op en bedenk vooraf wat een bepaald antwoord voor u zou kunnen betekenen: proefdraaien of toch afwijzen?


  3. Stem goed af wat u voor type hulp u voor ogen heeft:
    Uw hulp kan er voor u zijn juist om de dingen eens grondig te doen of u wilt haar liever inzetten om alles bij te houden en zo nu en dan een grondige schoonmaak in te plannen. Zorg dat u elkaar op dit punt goed inschat! Dit blijkt vaak de grootste bron van onvrede te zijn.


  4. Maak goede afspraken over de beloning
    Stel een realistische planning op de werkzaamheden die u in een bepaalde tijd wilt laten doen. Wat doet u als de hulp langer blijft of meer tijd nodig heeft? Wat doet u als zij juist snel klaar is? Gebruik eventueel ons schoonmaakrooster klik hier


  5. Probeer niet alles vast te leggen in afspraken!
    Geef uw hulp ook de vrijheid om te laten zien hoe zij het zelf zou aanpakken. U kunt veel beter vertellen waar u haar straks op beoordeelt (ik controleer op vingers op spiegels, deuren, etc.) dan dat u uw hulp precies probeert te vertellen wat u wilt dat zij doet en hoe ze het doet. U bent er op deze manier sneller achter of zij een stijl van werken heeft die u ook op langere termijn bevalt.

En wanneer u met elkaar aan de slag gaat:




  1. Neem de tijd om een goed werkplan te maken en dit ook goed door te spreken met uw nieuwe hulp. Doe dit alleen op hoofdlijnen!


  2. Informeer vooraf naar de wijze waarop de hulp gewend is om kwetsbare en kostbare dingen schoon te maken. U kunt op basis van haar informatie inschatten hoe ervaren zij is met de materialen en producten in uw huis. Geef daarna pas aan hoe u het zelf liever ziet gebeuren.


  3. Spreek een PROEFTIJD af en eventueel een proeftarief, verhoog het uurtarief na de proefperiode als u tevreden bent.


  4. Spreek af hoe en wanneer u feedback wilt gaan geven op het werk.

  5. Informeer uw hulp vooraf over de schoonmaakmiddelen en hulpmiddelen waar zij mee moet werken en vraag of er dingen zijn die ontbreken waar zij gewend is mee te werken.
  6. Stel goede en schone materialen ter beschikking.

En als laatste: het blijkt vaak een bron van ergernis te zijn: Wanneer uw hulp is geweest staan al uw spulletjes scheef of anders dan u het zelf heeft achtergelaten! Elke week zet u het terug en elke week nadat uw hulp is geweest staat het weer scheef of net even anders! U ergert zich na een tijdje groen en geel…

 

Maar…

 

Bedenk dan dat uw hulp daarmee vaak wil laten zien dat zij ergens geweest is! Het is een manier om uw vertrouwen te winnen die helaas niet altijd goed wordt begrepen. Als u hier echt problemen mee heeft, kaart het dan rechtstreeks aan en zeg gewoon dat u het niet prettig vindt.

Succes!


Het team van Regeltante

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *