opvang voor kinderen

Survival in de kinderopvang

Nieuws / 10 april 2015 / de redactie

Als we de voorspelling van de brancheorganisatie FCB mogen geloven worden de omstandigheden in de kinderopvang na jaren van krimp vanaf volgend jaar rooskleuriger. Wil je daarvan profiteren, dan is het zaak om slim in te spelen op de veranderende vraag en je te profileren.

Hoe groot de uitdaging is om te overleven als aanbieder van kinderopvang kun je aflezen aan de uitgaven van de overheid: de uitgaven aan kinderopvang zijn met een derde teruggedrongen: van 1,2 miljard euro naar 7 miljoen euro. Grote uitdagingen vragen om slimme maatregelen. Die kunnen behalve bedrijfsmatig, ook inhoudelijk zijn. Misschien is dat de reden dat er in het hele land bijzondere initiatieven ontstaan in de kinderopvang.

Unique Selling Point

Neem bijvoorbeeld Groningen. Daar sloot Stichting Kinderopvang Stad Groningen een samenwerkingsovereenkomst met het Infoversum; de eerste 3D-bioscoop van Nederland. De kinderen mogen goedkoper naar leerzame 3D-films en de kinderopvang geeft pedagogische ondersteuning bij kinderactiviteiten.

Inspelen op de ontwikkeling van kinderen tijdens de voorschoolse periode lijkt een ander populair unique selling point (USP) waarmee ondernemers in de kinderopvang zich onderscheiden. In Almere begint een kinderopvang samen met een basisschool een speciale groep waarin 3-jarigen vast kunnen wennen aan het basisonderwijs.

Montris kinderopvang in het Gooi is een kleinere kinderopvangorganisatie die de afgelopen jaren tegen alle trends in wist te groeien. Montris koestert en stimuleert de eigenheid en unieke talenten van kinderen, op basis van het pedagogische concept ‘meervoudige intelligentie’.

Flexibiliteit, een all time favorite voor ouders, doet het ook nog steeds goed. In ’s-Gravenzande kunnen ouders hun kinderen binnenkort van 6.00 tot 20.00 uur naar de opvang brengen. Omdat de kinderopvang en basisschool op één locatie zitten, kunnen kinderen hier terecht vanaf 3 maanden tot 12 jaar. Er is dagopvang, voorschoolse opvang en naschoolse opvang.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Of leg de focus op locatie, zoals gastouderbureau de ‘Kinderoase’: gesitueerd op een boerenerf met veel speelruimte en contact met koeien, lammetjes en andere dieren. Hiermee speelt het gastouderbureau in op ouders die maatschappelijk verantwoord ondernemen, de natuur en ‘groen’ belangrijk vinden.

Niet ‘groen’ maar wel maatschappelijk verantwoord toont Kinderopvang Mundo in Rotterdam zich, door de maand april in het teken te stellen van acties voor SOS Kinderdorpen.

Ook verantwoordelijkheden delegeren naar zelfsturende teams kan werken. Bij kinderopvang VANDAAG krijgen medewerkers veel verantwoordelijkheid, wat hen inspireert en motiveert met als gevolg dat VANDAAG allerlei ondernemersprijzen in de wacht sleepte.

Wat is jouw USP? Hoe zet jij je diensten in de markt? Vertel het in je profiel en maak dan reclame via Facebook, Twitter en Regeltante!

 

 

 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *